Pages

Saturday, January 15, 2011

Kisah Debat Si Alim dengan Si Pemuda tentang Al-Quran

"Betul ke dalam Al-Quran ade semua ilmu dalam dunia nih?" tanya seorang pemuda kepada seorang alim.

"Kenapa, tak percaya ke? Al-Quran mengandungi segala macam ilmu tidak kira ilmu ukhrawi dan duniawi," jawab si alim tadi.

"Saya tak percaya, kalau betul macam tu aku nak kau cari jawapan kepada soalan aku dalam Al-Quran. Berapa gramkah minyak kelapa yang boleh kita dapati daripada sebiji buah kelapa? Aku nak kau tunjukkan aku jawapannya dalam Al-Quran, surah apa dan ayat ke berapa."

"OK, senang je" jawab si alim itu dengan selambanye.

Pemuda tadi tak percaya dengan jawapan si alim tadi. "kalau macam tu tunjuk kat aku jawapannya." kata si pemuda tadi.

Jadi si alim tadi pun mengajak si pemuda tadi ke sebuah kilang proses minyak kelapa. Sampai di situ si alim berjumpa dengan salah seorang pekerja di situ dan tanya dia soalan yang diajukan oleh pemuda tadi kepadanya.

"Sebiji kelapa kita boleh dapat lebih kurang 500 gram minyak kelapa" jawab pekerja itu.

"Ha,tulah jawapannya" kata si alim kepada si pemuda tadi.

"Mana boleh, mana bukti surah dan ayatnya dalam Al-Quran?" pemuda tadi tak puas hati.

"Ada-ada. Surah An-Nahl, ayat 43 yang bermaksud: ...jika kamu tidak mengetahui maka tanyalah kepada yang lebih mengetahui. Ha, kan ada jawapannya!" jawab si alim tadi.

Si alim tadi menyambung lagi, "Al-Quran ni bukannya macam buku rujukan matematik, sains, bahasa, dan lain-lain tetapi Al-Quran merupakan sebuah buku yang mengandungi perkara-perkara yang menjadi asas kepada semua jenis ilmu di dunia ini. Maka benarlah Al-Quran memang mengandungi semua jenis ilmu di dalamnya. Betulkah begitu wahai si pemuda?"

"Betul, betul, betul." jawab pemuda tadi.

2 comments:

Si Forever Alone said...

memang chantekk :')

Kinah M™ said...

akhirnyer, post yg sgt menarik,
terima kasih :DDD

Post a Comment