Pages

Thursday, February 3, 2011

Gong Xi Fa Cai

Di sini aku nak mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina, GONG XI FA CAI kepada semua yang berbangsa Cina tidak kira yang muslim atau pun non-muslim (mana tahu ada orang Cina baca blog aku....).


Sambutlah tahun baru ini dengan keazaman yang baru untuk menjadi orang yang lebih baik. Ambillah sifat positif yang dikaitkan dengan arnab seperti peka, bijaksana, berkelakuan baik, senang menerima tetamu, sopan, diplomatik, dan berjiwa seni.

Kepada yang bukan berbangsa Cina pula, marilah kita bersama-sama meraikan sambutan ini dengan mengucapkan GONG XI FA CAI kepada kawan-kawan kita yang berbangsa Cina. Berikanlah rakan-rakan Cina kita ang pow dan buah limau. Apa salahnya, sekali setahun..

Semoga hubungan kita dan semangat perpaduan antara kita akan bertambah erat.


Sesungguhnya sambutan Tahun Baru Cina ini adalah sambutan kebudayaan dan bukannya keagamaan, maka tidaklah salah jika umat Islam menyambut perayaan ini.

Umat Islam sebenarnya dituntut untuk berbuat baik kepada semua walaupun yang bukan Islam. Maka inilah masanya untuk kita menunjukkan kebaikan kita kepada mereka yang non-muslim.

Dan sesungguhnya Islam itu adalah agama PERPADUAN.

*Populasi muslim terbesar di dunia adalah di negara CHINA!

1 comments:

AhmaD MuizZ said...

ni aku nk tanya....
raya cina memang sambutan kaum ekk???
xde mlibtkan agame ke???

Post a Comment