Pages

Wednesday, February 16, 2011

Ada Apa Dengan Tidur

Tahu atau tidak tidur adalah perkara yang paling hebat di dunia.

Tidur mampu mengalahkan siapa sahaja bahkan manusia yang paling hebat di dunia ini sekalipun. Manusia terhebat di dunia ini apabila mengantuk pasti akan tidur. Tak dapat nak lawan!


Tidur juga adalah perkara yang paling ikhlas yang manusia biasa boleh buat. Pernah dengar orang tidur sebab nak menunjuk kat orang? Mana ada, tidur semuanya Lillahi Taala. Bila dah ngantuk sangat, takde dah nak cover-cover takut orang tengok, terus tidur je. Tak kira di mana dan bila.


Tidur juga boleh mengislamkan orang! Ada satu cerita sebenarnya.

Ceritanya begini:

Kisahnya tentang sekumpulan orang di Barat ni yang mempunyai masalah tidur.

Sebenarnya fenomena ini terjadi kepada hampir semua orang di Barat. Di Barat, orang-orang di sana terlalu sibuk mengejar dunia sehingga ada yang sanggup menelan pil tahan ngantuk untuk tidak tidur.

Kadang-kadang akibat asyik mengejar dunia, mereka menjadi tension atau tertekan sehingga tak boleh pulak nak tidur bila nak tidur. Oleh sebab itu kita lihat ramai di antara mereka yang mesti minum arak dahulu sebelum tidur, tujuannya adalah tidak lain dan tidak bukan untuk mengkhayalkan diri mereka lalu memudahkan mereka untuk tidur.

Jadi kisahnya pasal beberapa orang Barat ni, pada satu hari mereka lalu di sebuah kawasan kejiranan Muslim dan mendapati ada beberapa jemaah tabligh sedang buat satu halaqah ilmu. Mereka tertarik melihatnya kerana ada seorang yang sedang duduk di atas kerusi membacakan kitab manakala para pendengar semuanya bukan mendengar apa yang disampaikan sebaliknya kelihatan sedang nyenyak diulit mimpi yang indah.


Maka orang-orang Barat tadi berasa sangat iri hati dengan cara mereka yang sungguh mudah untuk tidur itu. Lalu kerana menginginkan tidur yang senang didapati itu, mereka lalu memeluk Islam.

Tidur juga adalah hobi kebanyakan manusia di muka bumi ini!

2 comments:

Anonymous said...

Pergh!
Satu lagi entri yang MANTAP!

AhmaD MuizZ said...

tidur seorg Muslim spatutny 4 jam je shari...

spatutny laaa....

Post a Comment